
Petra Sobková: Kyberšmejdi & děti
Mezi rizikové skupiny uživatelů internetu jednoznačně patří senioři a děti. Jak se ukazuje, mají tyto skupiny k sobě blíže, než se může na první pohled zdát. Řeč je o podvodném jednání a lidech, které lze označit za „kyberšmejdy“. Ačkoliv se strategie působení na oběť různí, cíl zůstává stejný a to vylákat z oběti peníze (CSIRT, 2018). Společným znakem je zpravidla velikost částky, která se pohybuje v řádech několikaset korun, v případě seniorů několika tisíc. A právě velikost částky hraje v obou případech významnou roli. Pro řadu lidí je natolik nevýznamná (a to platí i u dětí, které se hodnotě peněz učí teprve v průběhu života), že odradí potenciální oběť od ohlášení podvodu. Trefa do černého – na takovou reakci totiž kyberšmejdi spoléhají.
Jistě se mnou budete souhlasit, že bylo pouze otázkou času, než se podvodní prodejci přemístí z prostředí kulturních domů na internet. Co ale mnohým hlava nebere, jsou děti jakožto oběti finančních podvodů. Když si ovšem na téma vydělávání peněz na internetu promluvíte se samotnými dětmi, rychle pochopíte, že podvodníci znají vaše děti lépe než vy samotní. Současné děti jsou silně orientovány na zisk. Že jsme byli všichni takoví? Pak vás musím vyvést z omylu.
Zatímco vy jste měli radost z dvacetikoruny, kterou jste si vydělali odklízením sněhu nebo sekáním trávy, vaše děti míří mnohem výš. Nechtějí peníze vydělávat prací, chtějí se u toho bavit. Svůj díl na tom mají – množství času stráveného dětmi na internetu a především influenceři, kteří jsou pro řadu dětí doslova ztělesněním toho, že i bez práce jsou koláče. Alespoň tak to často popisují samotné děti. Pokud už nyní nevěřícně kroutíte hlavou – vězte, že to lepší vás teprve čeká. Děti sice vnímají možnost vydělávat peníze prostřednictvím natáčení videí, zároveň ale reflektují nutnost být v této oblasti nejlepší.
Tím také ospravedlňují některé chování youtuberů a instagramerů, které i dle nich jde za hranici. Jenže každý nemůže být nejlepší, logicky tedy musíte hledat jiné cesty. A právě zde se nabízí prostor pro internetové podvodníky. Možná jste zaznamenali kauzu týkající se nelegálních sázek a „Záhadného milionáře“, který slibuje možnost snadno a rychle zbohatnout bez práce. Stačí jen zaslat malou částku, která bude následně prostřednictvím investice do sázky několikanásobně navýšena (Idnes.cz, 2019).
Podvodná taktika je přímo brilantní. Jako místo nalákání oběti slouží zpravidla sociální sítě, které jsou mezi dětmi velmi oblíbené a navštěvované. Popularitu sociálních sítí u dětí dokazuje také nejnovější výzkumná zpráva s názvem České děti v kybersvětě (Kopecký, Szotkowski, 2019). Taktéž forma podání v podobě influencera, cílí zejména na dětské publikum a dospívající. Do karet hraje podvodníkům také chybějící schopnost dítěte porozumět dané situaci, či ji dostatečně kriticky zhodnotit, doprovázená touhou experimentovat a odvahou zariskovat. To je koneckonců také účel sázení.
Pakliže si pokládáte otázku, jak se děti vůbec dostanou k finančnímu obnosu – odpověď je nasnadě. Může to být našetřené kapesné či finanční dárek k narozeninám, svátkům a Vánocům nebo ne zcela vědomý příspěvek z platební karty rodiče. Nezapomeňte, že k použití platební karty mnohdy stačí karta samotná a děti, které jsou s technologiemi v kontaktu už od dětství, se učí rychle.
A co s touto situací? Stejně jako vždy je potřeba o této situaci s dětmi mluvit. Prolínají se nám zde dvě témata – téma finanční gramotnosti a rizik internetu. Snažte se dětem vysvětlit, že online svět se od světa reálného v mnohém neliší. Také v reálném světě existují lidé, kteří slibují falešné výhry.
—-
Nejčastější podvody na internetu. CSIRT [online]. 2018 [cit. 2019-06-13]. Dostupné z: https://www.csirt.cz/page/3913/nejcastejsi-podvody-na-internetu/
KOPECKÝ, Kamil a René SZOTKOWSKI. České děti v kybersvětě (výzkumná zpráva) [online]. Olomouc: Centrum prevence rizikové virtuální komunikace, 2019 [cit. 2019-06-13]. Dostupné z: http://www.e-bezpeci.cz/index.php/ke-stazeni/vyzkumne-zpravy/117-ceske-deti-v-kybersvete/file
Idnes.cz. Na internetu propagují nelegální sázky, reklama cílí hlavně na děti [online]. 2019 [cit. 2019-06-13]. Dostupné z: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/youtuberi-hazard-sazeni-deti.A190523_153128_domaci_karb
Autorka: Mgr. Petra Sobková
Věnuje se začleňování kybernetické bezpečnosti do výuky a metodické podpoře pedagogů mateřských a základních škol. Působí jako lektor na školách a vzdělávacích akcích. Rodinu
a školu chápe jako základní pilíře prevence v oblasti kybernetické bezpečnosti.
Související články
-
-
Kybergrooming, sexting & kyberšikanu ve škole nemáte? Jste na omylu
-
David Kudrna: Hacknou dnešním žákům ledničku?
-
David Kudrna: Technologie už od školky
-
Petra Sobková: Proč vzdělávat v kybernetické bezpečnosti?
-
Petra Sobková: Zrcadlo digitálních technologií
-
David Kudrna: Mít crush je cringe! aneb Digitální kultura teenagerů
Zanechat komentář